آشنایی با فنر گرم پیچ :

در این مقاله می خواهیم در رابطه با فنر گرم پیچ توضیح دهیم. به طور کلی فنرها یکی از پرکاربردترین اکسسور هایی هستند که می توانند در صنعت به ما کمک کنند. فنر گرم پیچ دارای اشکال هندسی خاصی بوده و انواع مختلفی دارند استفاده از این بنرها در صنایع مختلف دیده می شود. شما در بازار تنوع زیادی را می توانید در فنرگرم پیچ مشاهده کنید. این تنوع ها به خاطر کاربرد ویژه انواعی از فنر گرم پیچ می باشد. به طور کلی انواعی از فنر گرم پیچ به نام های زیر در بازار دیده می شود:

فنر باز

فنر بسته

فنر سنگ خورده

همچنین شما می توانید پیچ ها را با سایزهای مختلفی از ۵ میلیمتر تا ۴۵ میلیمتر مشاهده کنید. در رابطه با فنر گرم پیچ باید بدانید که پیچ ها کلاً به دو دسته تقسیم می شوند که سرد و گرم نام دارند. علت نام گذاری آن ها نحوه تولید آن ها به روش گرم و به روش سرد می باشد. فنر گرم پیچ دارای مزیت های بیشتری نسبت به فنر سرپیچ می باشد. چرا که به اصول استاندارد نزدیک تر خواهد بود. در نتیجه توضیحات باید بگوییم که کلاً فنرها به دو دسته فنر گرم پیچ و فنر سرد پیچ تقسیم خواهند شد. هر کدام از این ها دارای کاربردهای خاصی هستند و از همه مهمتر می توان به روش تولید آن ها اشاره نمود که باعث تمایز آن ها گردیده است. فنر گرم پیچ دارای معایب و مزیت های بسیار مختلفی است که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.

معرفی فنر گرم پیچ:

به طور کلی فنرها از ۵۰ سال پیش روی کار آمدند. با گذشت زمانی اندک توانستند جایگاه خوبی برای خود در صنایع پیدا کنند. اگر نحوه ساخت فنرها به طور استاندارد باشد، مقاومت بسیار زیادی را خواهند داشت.

یکی از بهترین مزیت های فنرها تطبیق پذیری آن ها می باشد.

همچنین از فنر گرم پیچ در موارد الکترومغناطیسی محافظ و زمین نیز استفاده می کنند.

در ادامه برخی از کاربردهای فنر گرم پیچ را ذکر خواهیم کرد تا شما با کاربردهای این فنر بیشتر آشنا بشوید و به اهمیت وافر و آن پی ببرید. از جمله این کاربردها به شرح زیر خواهد بود.

اولین کاربرد فنر گرم پیچ جفت شدن قطعات می باشد، معمولاً در صنعت پزشکی این کاربرد بسیار رواج دارد. در این کاربرد تعداد بسیار زیادی از فنرهای پیچ دار به روی هم چفت می شوند. هدف اصلی از استفاده شدن فنرها چسباندن دو قطعه به یکدیگر خواهد بود. ابزارهای جراحی و پزشکی نیاز به طراحی های حرفه ای دارند. فنر پیچ در طراحی ابزارهای پزشکی جایگاه ویژه ای دارد.

دومین کاربرد فنر گرم پیچ قفل کردن می باشد. در مواردی نظیر کاشت های ارتوپدی این امر بسیار رایج است. در زمان جراحی با استفاده از این فنرها دو قطعه به یکدیگر قفل می شوند. اگر بخواهیم در زمان جراحی از وسایلی چون چکش برای قفل کردن وسیله به هم استفاده کنیم. مسلماً آسیب های زیادی به وجود خواهد آمد و به همین جهت ما می توانیم از فنر گرم پیچ بدون هیچ آسیبی در این زمینه استفاده کنیم.

کاربرد های فنر گرم پیچ:

رایج ترین کاربردی که این فنرها دارند نگه داشتن می باشد. برای ابزارهای جراحی نگه داشتن توسط این بنرها بسیار حائز اهمیت خواهد بود. از دو طریق فنر گرم پیچ می تواند در ابزارهای پزشکی مورد اهمیت واقع شود که این روش ها فشار دادن و کشیدن نام دارد. تنها کاربرد این فنر در زمینه پزشکی نیست. بلکه ما می توانیم کاربردهای فراوان آن را در زمینه برق و الکترونیک نیز مشاهده کنیم.

در صنعت برق نقش حافظ برق محافظ و زمین گیر را دارند. اگر چه بیشترین کاربرد فنر گرم پیچ را می توانیم در صنعت پزشکی مشاهده کنیم اما سال های اخیر استفاده از این فنر در صنعت برق الکترونیک رواج پیدا کرده است. شما می توانید از این فنرها برای اتصال و همچنین هدایت الکتریسیته استفاده نمایید. برخی از قطعات الکتریکی نظیر سنسورها و سایر دستگاه ها نیاز به فنر گرم پیچ دارند. استفاده ازفنر گرم پیچ در برنامه های محافظ و زمینی نیز دیده می شود، اما این کاربرد چندان رایج نیست. برخی از ویژگی هایی که برای فنر گرم پیچ در نظر گرفته می شود و انواع متمایز آن را پدید می آورد. نظیر: قطر، مواد، سازنده، اندازه و کاربرد می باشد. با توجه به این که این ویژگی ها در هر فنر گرم پیچ متفاوت می باشد. می توان مدل های متنوعی از این فنر به وجود آورد. جالب است بدانید که از فنرهای گرم پیچ حتی در صنعت موبایل سازی نیز استفاده می شود. در موبایل های محبوب سامسونگ این موارد دیده خواهند شد.

اهمیت فنر گرم پیچ:

فنرها به هر وسیله ای و روشی که تولید شده باشند و هر نامی که داشته باشند، چه فنر سرد پیچ و چه فنر گرم پیچ دارای انواع مختلف خواهند بود. انواعی از فنرها به چهار دسته ی کلی به نام های فنر فشاری، فنر کششی، فنر پیچی و فنر سیستم تعلیق خودرو تقسیم خواهند شد. فنر گرم پیچ جزو فنرهای پیچشی می باشد اما بهتر است که شما کمی با فنرهای کششی و فشاری نیز آشنا شوید.

به طور کلی فنرها علی الخصوص فنرهای پیچشی یک مفتول فلزی می باشند که توسط روش های مختلف پیچیده شده اند. پس از پیچیده شدن آن ها دو شاخک به وجود خواهد آمد. از این شاخه ها برای اتصال فنر در قطعات مختلف به کار می رود. همان طور که می دانید و از نوع فنر گرم پیچشی مشخص است. این فنرها توسط نیرو به طور پیچشی به وجود خواهند آمد. چرخش این فنرها به صورت دورانی بوده با هر دورانی که مفتول می ;چرخد و به حلقه قبلی یک حلقه اضافه شده و حلقه ها به هم نزدیک تر خواهند شد. زمانی که آخرین دوره حلقه ایجاد شد. یک شاخک به وجود می آید. البته ما در فنرها می توانیم دو شاخک را در طرفین داشته باشیم که همان ابتدا و انتهای مفتول خواهند بود. شما می توانید با توجه به کاربردی که این فنرها دارند. حلقه ها را تنگ تر یا گشاد تر مشاهده کنید. اگر این حرکت دورانی را برعکس کنیم فنر باز شده و به حالت اولیه یعنی یک مفتول صاف تبدیل خواهد شد. برای تنگ تر و گشاد تر کردن این حلقه ها کافی است که آن را بچرخانید. با چرخش به یک سمت خلق ها تنگ تر خواهند شد و با چرخش به مخالفان سمت لبه ها گشاد تر خواهند گردید. پس از اتمام کار این فنرها وارد صنعت می شوند. از انبارهای باغبانی و قندشکن ها گرفته تا کلیپس های مو همه و همه نیاز به فنر برای ساخته شدن دارند.

انواع فنر گرم پیچ:

همانطور که گفته شد ساختار فنر گرم پیچ به صورت چرخشی می باشد. شما از این فنرها می توانید در واگن های قطار نیز مشاهده کنید. البته با توجه به کاربردی که این فنرها دارند. دارای اندازه های متفاوت و جنس های مختلفی خواهند بود. قیمت فنرها گران نبوده به همین جهت در صورتی که هرگونه آسیب ببیند شما با هزینه اندک می توانید به تعویض آن ها بپردازید. انواعی از فنر گرم پیچ در بازار مشاهده می شود که دارای کاربرد و ویژگی های مخصوص به خود هستند. این انواع به نام های زیر می باشند:

فنر پیچشی ساده

فنر پیچشی کیپ

فنر پیچشی گام دار

فنرهای پیچشی دوقلو

فنر پیچشی ساده، خود به تنهایی از دو نوع فنر ساخته شده است. اما می توان گفت فنر پیچشی ساده ترکیبی از دو فنر پیچشی گام دار و فنر پیچشی یکی می باشد.

فنر پیچشی گام دار، فنری می باشد که اصطکاک بین حلقه های آن حذف شده است.

در آخر به فنر پیچشی دوقلو می رسیم. این فنر دارای دوست حلقه می باشد که به صورت موازی به همدیگر وصل شده اند. کاربردهای مختلف و نیازهای متفاوت باعث شدند که فنر گرم پیچشی دو قلو به وجود آید. به طور کلی در صنایع ماشین ها، لوله های درب، گیره ها و اهرم ها استفاده می کنند.