بررسی و کاربرد فنر و انواع آنها در صنایع الکترونیک و برق

در این محتوا به بررسی انواع فنر مورد استفاده در صنعت برق و الکترونیک می پردازیم. کاربردها و مزیت های این فنرها را نیز بررسی خواهیم کرد. همانطور که می دانید، فنرها در بسیاری از صنایع نقشی کلیدی و مهم ایفا می کنند. صنعت برق نیز یکی از صنایعی است که با وجود فنر شکل تکامل یافته تری به خود گرفته است.

 توضیحی مختصر در مورد استفاده از انواع فنر در صنعت برق

امروزه در بسیاری از تجهیزات برقی و الکترونیکی می توانیم وجود انواع فنر را مشاهده کنیم. فنرها، معمولا متناسب با متریال و ساختار فیزیکی ای که دارند در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از صنایعی که با وجود فنرهای مختلف به تکامل و توسعه رسیده است، صنعت برق و الکترونیک می باشد.

وسایل و تجهیزات برقی، از جمله وسایلی هستند که همگی ما در زندگی روزمره خود، به طور مداوم با آنها سر و کار داریم. تلویزیون ها، یخچال ها، ماشین های لباسشویی و ظرفشویی، میکسرهای برقی، گوشی های تلفن همراه و… از جمله دستگاه هایی هستند که ما به طور مداوم و در طول زندگی از آنها استفاده می کنیم. تمامی این دستگاه ها و تجهیزات برقی درون ساختار خود، فنرهای متنوعی دارند. بنابراین، وجود فنرها باعث تکامل و توسعه در صنعت تولید و ساخت تجهیزات برقی شده است.

از دیگر موارد استفاده از فنرها در صنعت برق و الکترونیک، می توان به سیستم های روشنایی نیز اشاره کرد. در این محتوا قصد داریم به بررسی کاربرد فنرهای مختلف در تجهیزات برقی و الکترونیکی بپردازیم. پس در ادامه محتوا ما را همراهی کنید.

انواع فنر در صنعت برق- عدالت فنر

معرفی انواع فنر مورد استفاده در صنعت برق و الکترونیک

همانطور که گفته شد، استفاده از انواع فنر در صنعت برق و الکترونیک، امری رایج و مرسوم است. یکی از انواع مختلف فنر، که در بسیاری از تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد، فرم سیم است. فرم سیم نوعی فنر است که ساختار فیزیکی متفاوتی با سایر فنرهایی که مشاهده می کنیم، دارد. فرم سیم که به نام شکل سیم نیز شناخته می شود دارای ساختار ساده ای می باشد. این فنرها بیشتر به صورت سیم هایی از متریال های مختلف دیده می شوند، که به حالت های متفاوتی دچار خمیدگی شده اند. از فرم های سیم در تجهیزاتی مثل اتصالات سیستم های روشنایی، تابلوهای تبلیغاتی نئونی، تجهیزات مخابراتی و… استفاده می شود.

به علاوه، انواع مختلف فنر، مانند فنرهای پیچشی، حلزونی، کششی، فشاری و… نیز در بسیاری از لوازم خانگی برقی به چشم می خورند. برای مثال، باز و بسته شدن درب یخچال را در نظر بگیرید، این باز و بسته شدن به وسیله فنرهای موجود در درب یخچال صورت می گیرد. همچنین حرکت دورانی مخزن ماشین لباسشویی نیز به کمک فنرهای تعبیه شده در آن انجام می شود. بالا و پایین رفتن شاسی توسترهای برقی، بدون وجود فنر و کارکرد درست آن امکان پذیر نیست. باز و بسته شدن درب های ورودی منزل که دارای شاسی هستند نیز، به وسیله فنر انجام می شود. بنابراین وجود فنر در زندگی روزمره ما بسیار ضروری و مورد نیاز است. استفاده از فنر در بسیاری از تجهیزات برقی باعث شده که آنها شکل تکامل یافته تری به خود گیرند.

متریال مورد استفاده در فنرهای صنعت برق و الکترونیک

ممکن است این سوال در ذهنتان شکل گرفته باشد که انواع فنر مورد استفاده در صنعت الکترونیک، با چه متریال هایی ساخته می شوند. باید بگوییم که متریال های مورد استفاده در فنرهای مختلف می توانند متفاوت باشند. همانطور که گفته شد، یکی از رایج ترین فنرهایی که در تجهیزات برقی مورد استفاده قرار می گیرند، فنرهای فرم سیم هستند. این فنرها می توانند با توجه به کاربرد و استفاده ای که دارند، با استفاده از انواع مختلف متریال ساخته شوند.

مرسوم ترین متریال هایی که در ساخت فنرهای شکل سیم مورد استفاده قرار می گیرند، شامل فولادهای ضد زنگ، آلومینیوم و یا مس می باشند. نوع متریال مورد استفاده در فنر، معمولا بر حسب شرایط محیط و کاربرد فنر، تعیین خواهد شد. البته تکنسین های برقی بیشتر از متریال مس قلع اندود برای انجام کارهای خود استفاده می کنند. در بعضی تجهیزات نیز از فرم سیم های قلابی شکل استفاده می شود. فرم سیم های قلابی قابلیت اتصال به تجهیزات دیگر را نیز دارند.

نکاتی در مورد انواع فنر موجود در تجهیزات برقی فضای باز

در ساختار بسیاری از تجهیزات برقی موجود در فضای باز نیز انواع فنر وجود دارند. دستگاه های عابر بانک، تابلوهای نئونی تبلیغات برندهای مختلف و… از این دست تجهیزات هستند. همانطور که می دانید، این تجهیزات و ابزارهای الکترونیکی و برقی، به طور مستمر در معرض شرایط آب و هوایی مختلف قرار دارند. وقوع باران، برف، باد و طوفان های شدید می تواند به قطعات موجود در این تجهیزات آسیب جدی وارد کند. فنرها نیز از قطعاتی هستند که ممکن است مورد آسیب قرار گیرند.

دچار نقص شدن فنر یا دیگر قطعات موجود در این تجهیزات، می تواند عملکرد دستگاه را با اختلال جدی مواجه کند. بنابراین در این تجهیزات باید از فنرهایی با متریال های مقاوم استفاده شود که توانایی ماندگاری در شرایط مختلف آب و هوایی را داشته باشند. از طرفی، بعضی از دستگاه های برقی، مانند انواع کارواش های خانگی نیز در ساختار خود فنرهای مقاومی دارند. دستگاه هایی از قبیل کارواش خانگی، که هم در فضای بیرون کار می کنند و هم فشار زیادی حین کار به آنها وارد می شوند، باید دارای فنرهایی با کیفیت و دوام بالا باشند. در صورتی که فنرهای مورد استفاده در این تجهیزات از مقاومت خوبی برخوردار نباشند، فشاری که حین کار به آنها اعمال می شود، ممکن است باعث خرابی دستگاه شود.

بررسی کاربرد فنرهای الکترونیکی در محیط کاری

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، فنرها در محیط کاری نیز نقش ویژه ای ایفا می کنند. دستگاه های چاپ، کامپیوترها، تلفن ها و… از جمله تجهیزات مورد نیاز در ادارات هستند که بدون فنر نمی توانند کارکرد درستی از خود نشان دهند. بنابراین فنرها، نه تنها زندگی روزمره ما را تحت الشعاع قرار می دهند، بلکه در زندگی کاری ما نیز نقش بسزایی دارند. به علاوه بسیاری از تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده در کارخانه ها نیز دارای فنر می باشند. این مسئله نشان می دهد که تولید بخش بزرگی از لوازمی که در زندگی ما مورد استفاده هستند نیز به وسیله فنر انجام می شود. فرم های سیم، فنرهای فشاری و کششی مهمترین فنرهایی هستند که در حیطه کاری مورد استفاده و کاربرد قرار می گیرند.

بررسی انواع فنر - عدالت فنر

 

فرم سیم CNC چیست و چه کاربردی دارد؟

فرم های سیم CNC دسته ای از انواع فنر هستند که اغلب در صنعت روشنایی و تولید نور مورد استفاده قرار می گیرند. این انواع فرم سیم از توانایی و مقاومت بالایی برخوردارند و دوام و ماندگاری خوبی دارند. دلیل ماندگاری و مقاومت خوب این گونه فنرها، استفاده مداوم از آنهاست. همانطور که می دانید، لامپ ها و تجهیزات روشنایی از جمله تجهیزاتی هستند که هر روزه، به صورت مستمر و در ساعات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. پس فنرهای مورد استفاده در آنها باید از مقاومت خوبی برخوردار باشند تا عمری طولانی داشته باشند. در غیر اینصورت شما باید هزینه های زیادی برای تعویض یا تعمیر تجهیزات روشنایی خود متحمل شوید.

خلاصه و جمع بندی در مورد انواع فنر

همانطور که بررسی شد، فنرها هم در زندگی خانوادگی و هم در زندگی کاری ما، نقش به سزایی ایفا می کنند. یخچال ها، اسباب بازی ها، مایکروویو ها و صدها وسیله برقی دیگر، از جمله تجهیزاتی هستند که با استفاده از فنر، کارکرد بدون نقصی از خود ارائه می دهند. در تجهیزات برقی، بیشتر از نوعی فنر به نام فرم سیم استفاده می شود. البته فنرهای فشاری، کششی و پیچشی نیز کاربرد گسترده ای در صنعت الکترونیک دارند. امید است مطالب ارائه شده، زمینه آشنایی شما با فنرهای مورد استفاده در صنعت الکترونیک را فراهم کرده باشد.