بررسی و کاربرد فنر و انواع آن در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی

در این محتوا قصد داریم به بررسی کاربرد فنر صنعتی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی بپردازیم. ابتدا توضیحاتی در مورد ساختار و انواع فنرهای صنعتی ارائه می دهیم و سپس به بررسی کاربردها و مزیت های انواع مختلف این فنر در صنعت پتروشیمی خواهیم پرداخت. همچنین متریال های مورد استفاده در ساخت انواع فنر صنعتی را نیز بررسی می کنیم.

فنر صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

فنر صنعتی یکی از انواع مختلف فنر است که کاربرد بسیاری در صنایع دارد. تاریخچه ساخت و استفاده از اولین فنرها به هزاران سال پیش بر می گردد. البته فنرهای امروزی از لحاظ ساختار و کارایی، شکل بسیار پیشرفته تری نسبت به فنرهای ابتدایی دارند. وظیفه اصلی یک فنر، ذخیره انرژی پتانسیل است. این انرژی پتانسیل از طریق کشیدن فنر یا فشرده سازی آن در فنر ذخیره خواهد شد. امروزه فنرها کاربرد وسیعی در زندگی روزمره دارند. در بسیاری از وسایلی که در اطراف ما وجود دارند، فنر به عنوان رکنی اساسی به کار برده شده است.

یکی از پرکاربردترین انواع فنر در سالهای اخیر فنرهای صنعتی می باشند. فنرهای صنعتی اغلب برای تولید تجهیزات، ابزار آلات و دستگاه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. گستره استفاده از فنرهای صنعتی در تمامی صنایع به چشم می خورد. امروزه تمامی صنایع در تولید محصولات خود از دستگاه ها و ابزار آلاتی استفاده می کنند که برای کارکرد مناسب به فنرهای صنعتی نیاز دارند.

از مهمترین کاربردهای فنر صنعتی می توان به نقش آن در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی اشاره کرد. در این محتوا قصد داریم در مورد نقش فنرهای صنعتی در صنایع پتروشیمی توضیحاتی ارائه کرده و انواع مختلف آنها را مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه ما را همراهی کنید.

فنر صنعتی - عدالت فنر

 

بررسی انواع مختلف فنرهای صنعتی و کاربرد آنها در صنعت

فنر صنعتی انواع مختلفی دارد. این فنرها از لحاظ ماده به سه دسته فنرهای مکانیکی، پنوماتیک و هیدرولیک تقسیم بندی می شوند. فنرهای مکانیکی دسته ای از فنرهای صنعتی هستند که برای ذخیره سازی انرژی مکانیکی و آزاد سازی انرژی در زمان دلخواه، مورد استفاده قرار می گیرند. از مهمترین انواع فنر مکانیکی می توان به فنرهای تخت ساده، پارابولیک و ذوزنقه ای اشاره کرد. فنرهای نانو لوله ای، فنر لول، فنرهای تسمه ای، فنر حلزونی و… نیز از معروفترین انواع فنر مکانیکی صنعتی به شمار می روند.

 فنرهای صنعتی پنوماتیک نیز انواع فنرهای هوایی یا بادی به شمار می رود که بیشتر در صنعت خودرو سازی مورد استفاده قرار می گیرند. این فنرها دارای کمپرسورهای هوا می باشند و از انواع پیشرفته فنر به شمار می روند. فنرهای هیدرولیک نیز از دسته فنرهای صنعتی روغنی به شمار می روند.

فنرهای صنعتی از لحاظ ساختار نیز دارای اشکال گوناگون و مختلفی می باشد. فنرهای کششی، فنرهای تسمه ای، فشاری، ویبراتور، حلزونی و… از جمله اشکال مختلف فنر به شمار می روند. این فنرها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. از مهمترین موارد کاربرد فنرهای صنعتی می توان به نقش آنها در پالایش نفت و گاز اشاره کرد. در ادامه به بررسی این فنرها خواهیم پرداخت.

 

نقش انواع فنر صنعتی در صنایع پتروشیمی و نفت و گاز

نقش فنر صنعتی در پالایش نفت و گاز و استخراج آن از چاه های نفت خام، نقشی غیر قابل انکار است. همانطور که می دانید، بزرگترین منبع درآمد کشور ایران منابع نفتی این کشور به شمار می رود. بخش اعظمی از درآمد سالانه کشور از طریق استخراج نفت، پالایش و صادرات آن به سایر کشورها به دست می آید. پس هر چه عملیات استخراج و پالایش نفت با دقت و ظرافت بیشتری انجام شود، میزان این درآمد سالانه نیز تا حدی افزایش خواهد یافت.

بدیهی است برای استخراج چاه های نفتی و انجام اعمال مربوط به پالایش نفت، به دستگاه های حفاری چاه و تجهیزات آزمایشگاهی و پالایشگاهی نیاز است. یکی از ارکان مشترک موجود در بسیاری از تجهیزات مورد نیاز برای حفاری چاه و پالایش نفت، فنرهای صنعتی در انواع مختلف است. سیستم های موجود در دکل های نفتی، دستگاه های مورد استفاده در حفاری چاه های نفت خام، تولید تجهیزات مورد نیاز در صنعت پتروشیمی و… بدون استفاده از فنرهای صنعتی، کارکرد مناسبی از خود ارائه نمی دهند. بنابراین فنرهای صنعتی نقشی مهم و اساسی در عرصه استخراج و پالایش نفت و گاز ایفا می کنند.

بررسی خصوصیات فنر صنعتی مورد استفاده در صنایع پتروشیمی

همانطور که می دانید فنرهای صنعتی مورد استفاده در صنایع پتروشیمی و نفت و گاز، همواره در مواجهه با مواد خورنده قرار دارد. از طرفی کار استخراج نفت و پالایش آن معمولا تحت حرارت های بسیار بالا صورت می گیرد. بنابراین فنرهای صنعتی مورد استفاده در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی باید دارای مقاومت بالایی باشند. این فنرها باید توانایی مقاومت در برابر حرارت بالا را داشته باشند. از طرفی متریال های مورد استفاده در ساخت آنها باید به گونه ای انتخاب شوند که بیشترین مقاومت در برابر سایش و خوردگی را داشته باشند.

متریال های مورد استفاده در فنرهای صنعتی معمولا از آلیاژهای کبالت و نیکل می باشد. این فنرها از لحاظ مقاومت، خصوصیاتی شبیه به فنرهای اینکونل دارند. یعنی می توانند در برابر حرارت های بسیار بالا مقاومت خیلی خوبی از خود نشان دهند. همچنین مقاومت این آلیاژها در برابر عوامل محیطی و مواد خورنده نیز بسیار خوب است. این فنرها از مقاوم ترین انواع فنرهای صنعتی به شمار می روند و طول عمر و ماندگاری آنها بسیار زیاد است.

نقش فنر در صنعت پتروشیمی - عدالت فنر

در واقع متریال اصلی سازنده در فنرهای صنعتی مخصوص پتروشیمی استنلس استیل است که بر پایه ترکیب با آلیاژهای نیکل و کبالت شکل مقاوم تری به خود می گیرد. همانطور که می دانید، استنلس استیل فلزی ضد زنگ و مقاوم در برابر ضربه است. اضافه شدن نیکل و کبالت به آن نیز مقاومت فنر در برابر عوامل محیطی، مانند درجه حرارت محیط کار و موادی مانند اسیدها و حلال ها را افزایش خواهد داد.

کاربرد فنر صنعتی در صنعت پتروشیمی

از کاربردهای مهم فنر صنعتی در صنایع پتروشیمی می توان به ذخیره انرژی هیدرو پنوماتیک اشاره کرد. فنرهایی که عمدتا در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند از انواع فنرهای صنعتی مارپیچ هستند. این فنرها در انجام عملیات های تحت فشار مقاومت و کارایی خوبی از خود نشان می دهند. همچنین در انجام فعالیت های تحت حرارت بالا نیز، بیشترین میزان کارایی را از خود ارائه می دهند.

مته های مورد استفاده در حفر چاه های نفتی با استفاده از انواع مختلف فنرهای صنعتی ساخته شده اند. در واقع این فنرها عمق و قدرت نفوذ این مته ها در حفاری را افزایش می دهند. همچنین فنرهای مورد استفاده در حفاری چاه نفت و گاز، نقش مهمی در جلوگیری از نشت گاز ایفا می کنند.

نحوه تشخیص فنرهای صنعتی اصل و اورجینال

برای خرید یک فنرهای صنعتی اصل و اورجینال باید به نکاتی دقت کنید. همانطور که می دانید، فنرهای صنعتی از کیفیت و مقاومت بسیار خوبی برخوردارند، بنابراین قیمت آنها نیز بالاتر از فنرهای معمولی می باشد. بدیهی است مصرف کننده با صرف هزینه نسبتا بالا، نیاز به اطمینان از اصل بودن کالا داشته باشد. برای این منظور بهتر است فنرهای صنعتی مورد نیاز خود را از فروشگاه های معتبر ارائه کننده انواع فنر، خریداری کنید. این فروشگاه ها حین فروش محصول، ضمانت نامه و خدمات پس از فروش مناسبی به مشتری ارائه می دهند تا خیال او از بابت هزینه ای که صرف خرید کالا می کند، راحت باشد.

البته با در نظر گرفتن برخی نکات و خصوصیات فیزیکی و ظاهری در فنرهای صنعتی نیز می توان کیفیت آنها را تشخیص داد. ضریب سختی فنر یکی از نکاتی است که می تواند به خوبی کیفیت فنر مورد نظر شما و آستانه تحمل فشار در آن را نشان دهد. همچنین با توجه به کاربرد مورد استفاده می توانید فنری با ابعاد مناسب برای کار خود انتخاب کنید.