روش های تولید فنر | تولید فنر  با استفاده و بكارگيري دستگاه هاي شكل دهنده ي فنر

روش های تولید فنر

 

روش های تولید فنر کدام است؟ به کار گیری کدام یک از روش های موجود میتواند مناسب باشد؟ به منظور کاهش هزینه های تولید استفاده از کدام روش گزینه ی ایده آلی خواهد بود؟ به منظور ساخت فنرهای با کیفیت به کارگیری کدام روش تولید فنر می تواند بهتر باشد؟ در ادامه در نظر داریم اطلاعات کاملی در مورد این موضوع در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

اگر چه فنرها شکل های ساده ای دارند ولی تولید فنر نیازمند تخصص و تجربه ی کافی است در غیر این صورت نمی توان از مزیت و کارایی آنها بهره مند شد. متاسفانه در کشور خودمان برخی از تولید کننده های این نوع از محصولات تخصص و تجهیزات لازم را ندارند و این امر سبب می شود که راندمان محصول نهایی به مقدار قابل ملاحظه کاهش یابد.  امروزه تجهیزات مدرن و پیشرفته به ما اجازه داده است که بتوانیم این نوع از محصولات را با بیشترین کارایی و کیفیت تولید کنیم. فنرها با انواع مختلف و شکل های گوناگون در زندگی ما کاربرد بسیاری دارند. به اطراف خود بنگرید ، مطمئنا در ساخت بسیاری از تجهیزات انواع مختلف از این محصولات مورد استفاده قرار گرفته است.

همین امر سبب شده است که تولید فنر از توجه بسیار زیادی برخوردار باشد. اینک در بازار می توانید نمونه های تولید شده در داخل و خارج کشور را به مقدار مازاد مشاهده کنید، هر کدام از انواع آن در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد، به عنوان مثال فنرهای لول در صنایع خودروسازی جایگاه ویژه ای دارند.

تولید فنر به صورت سیم پیچ

تولید کننده گان فنر از روش و فرایندهای مختلفی برای تولید فنر استفاده می کنند، آنها معمولا به منظور دسترسی به کارایی و راندمان مطلوب،  ممکن است استانداردهای خاصی در نظر بگیرند. معیارهای به کار رفته برای ساخت هر یک از انواع فنرها با توجه به پارامترهای گوناگون متفاوت می باشد. یکی از روش های رایج برای تولید فنر استفاده از کویل فنر یا یک دستگاه خاص مکانیکی می باشد که فقط برای تولید فنرهای ویژه مورد استفاده قرار می گیرد.

این دستگاه به طور عمده برای ساخت و تولید فنرهای پیچشی و فشرده شده از جمله فنرهای الحاقی مورد استفاده قرار می گیرد. در این فرایند، سیم یا متریال اولیه برای ساخت فنر در داخل غلط دستگاه مکانیکی مد نظر قرار می گیرد، سپس با اقداماتی که دنبال می شود، مي توان به راحتي فنر دلخواه را ايجاد كرد. هر چه كارايي اين دستگاه بيشتر باشد، به مراتب محصول نهايي فرايند نيز كارايي كافي خواهد داشت. استفاده از اين روش براي توليد فنر به ويژه به مقدار مازاد از نظر اقتصادي مقرون به صرفه نيست به همين دليل توليدي هايي كه در اين زمينه فعاليت دارند در بسياري از مواقع به دنبال جايگزين مناسب تر براي طراحي فرايند هستند. هزينه ي توليد و ساخت فنر با استفاده از اين روش معمولا كمتر است.

تولید فنر با دستگاه های شکل دهنده ی فنر

تولید فنر  با استفاده و بكارگيري دستگاه هاي شكل دهنده ي فنر از ديگر روش هاي موجود است كه محبوبيت چنداني ندارد زيرا اين دستگاه ها يك استاندارد خاصي را دنبال مي كنند و اين امر سبب مي شود كه كيفيت محصول نهايي به مقدار قابل ملاحظه كاهش يابد. دستگاه فنر سازي در اينجا يك دستگاه مكانيزه مي باشد كه بيشتر براي ساخت فنرهاي زير مورد استفاده قرار مي گيرد:

  • فنرهاي فشاري
  • فنرهاي پيچشي
  • فنرهاي چرخشي
  • فنرهاي دوتايي

از آنجا كه فنرهاي توليد شده با استفاده از اين نوع از دستگاه ها داراي مقاومت و كارايي كمتري هستند،‌ نمي توان با اطمينان كامل از آنها در بخش هاي مختلف بهره مند شد به همين دليل تاكيد مي شود كه براي خريد اين محصولات حتما مراكز و توليدي هاي معتبر هدف قرار گيرد. از مهمترين تفاوت اين دستگاه با دستگاه قبلي مي توان به اين مورد اشاره كرد كه دستگاه فنرسازي معمولا 6 تا 8 اسلايد اسلايد ابزاري مي باشد كه امكان خمش، قلاب و دسترسي به شكل هاي مختلف را براي ما فعال كرده است.

تولید فنر با دستگاه خم کننده

دستگاه خم كننده يك روش ديگر براي ساخت و توليد فنر مي باشد كه از انها براي ساخت فنرهاي فرمينگ استفاده مي شود. از مهمترين  مزيت بكارگيري اين دستگاه براي ساخت و توليد فنر آن است كه سر ابار آنها قابليت اين را دارند كه 360 درجه بچرخد و اين امر سبب مي شود كه فرم سيم استفاده شده در حالت هاي مختلف خم شده و شكل دلخواهي از فنر ايجاد گردد.

تولید فنر با فرایندهای گرمایشی

فرايندهاي گرمايشي از ديگر روش هاي موجود براي تولید فنر مي باشد كه جزو روش هاي رايج در نظر گرفته مي شود. به منظور توليد و ساخت فنر نيازمند گرمازدايي هستيم، تا فنر بتواند شكل نهايي خود را حفظ كند. به كار گيري گرما شرايط ويژه اي براي فشرده سازي و الاستيك شدن فنرها را ايجاد مي كند. لازم به ذكر است كه با توجه به نوع فند، بايد دماي خاصي را براي آن در نظر گرفت در غير اين صورت نمي توان به كيفيت مد نظر رسيد.

حرارت مد نظر در فرايند گرما زدايي با توجه به درجه ي مد نظر مي تواند در مدت زمان خاصبي اعمال شود. هر گونه سهل انگاري در ساخت فنر سبب مي شود كه مقاومت آنها کاهش یابد. فنرها در صنايع گوناگوني مورد استفاده قرار مي گيرند ، اگر مرغوب نباشند به مراتب كيفيت محصول بعدي نيز كاهش مي يابد.


فرایند سنگ زنی . سابیدن فنر

اگر انتهاي فنر ساخته شده مسطح باشد در اين صورت نيازمند فرايند سنگ زني خواهيم بود. استفاده از اين روش سبب مي شود كه فنر به صورت عمودي بايستد. اين فرايند با استفاده از دستگاه سنگ زني فنر انجام مي شود. متريال به كار رفته براي توليد فنر نيز با توجه به نوع آن متفاوت است ولي سيم فنر از جمله رايج ترين نوع محصولات است كه مقياس سختي بسيار بالايي دارند. اين امر سبب مي شود كه مقاومت محصول توليد شده نيز بيشتر باشد. در برخي از مواقع ممکن است آلياژ هاي گوناگوني نيز براي اين امر در نظر گرفته شود.

تولید فنر

در این مقاله می‌خواهیم در خصوص تولید فنر برای شما توضیح دهیم. مراحل تولید فنرها با دستگاه های مکانیکی صورت می گیرد. برای ساخت فنر ها، از سیم پیچ کردن فلز یا تغییر فرم فلز  استفاده می نمایند. لذا پیچ دادن سیم، جهت تولید فنر اعمال می شود. ساخت فنر هنر دست است و حاوی علم ویژه ای می باشد. در این مقاله شما می آموزید که سازندگان فنر از چه مراحل و طریقه هایی جهت تولید فنر و رسیدن به هنر های دستی خود بهره می گیرند. روش های مختلفی برای تولید فنر وجود دارد که در ادامه به ذکر آن ها خواهیم پرداخت.

روش اول برای تولید فنر

روش متفاوت ساخت فنر به شکل سیم پیچ: این مراحل به وسیله‌ی یک کوئل فنر یا CNC که در واقع ماشینی برای تولید فنر مکانیکی است، اعمال می شود. در فناوری تولید فنر، دستگاه را در حالت شروع به کار قرار می دهند و بدین شکل دستگاه آماده خواهد شد. برای تولید یک فنر ویژه، از مدل های مختلف دستگاه فنر، برای تولید آن استفاده می نمایند. برای مثال فنرهای متراکم سازی، فنر های الحاقی و فنرهای پیچی از دستگاه های مخصوص به خود بهره گیری می کنند. این مراحل شامل گذاشتن سیم در گروهی از غلتک ها است. بعد از آن به وسیله ی نقطه اتصال یا نقطه اتصال هایی،سیم را رو به عقب، سیم پیچ می کنند. سپس آن را دور یک سیم پیچ یا دور یک رنگدانه می پیچد و بلاخره فرم فنر تشکیل می شود.

تولید فنر

روش دوم تولید فنر

ساخت فنر با ماشین فرم دهنده فنر

این مرحله به وسیله دستگاه فنر سازی یا همان CNC که ماشینی برای تولید فنر مکانیزه است، اعمال می شود. از این مدل ماشین برای تولید فنر های متراکم، فنرهای پیچشی، فنر های دو تایی چرخشی و سیم بهره گیری می کنند. سازندگان فنر در خصوص به وجود آوردن فنرهای فشاری نیز می ‌توانند از آن بهره گیری کنند. اما عملکرد ناچیزی در این خصوص وجود دارد. وجه تمایز دستگاه فنری با کویل فنری در این است که دستگاه فنر سازی حاوی ۶ تا ۸ اسلاید ابزار واقع در روی خود می باشد. از این رو به وسیله ی آن می توان خم های های مختلف، قلاب حلقه ها، شعاع و شکل های گوناگون سیم در آخر فنرها یا روی شکل سیم انجام داد. لازم به ذکر است که در این دستگاه تنوع بسیار زیاد است.

روش سوم تولید فنر

تولید فنر به وسیله ی ماشین خم کننده

در این مرحله از یک خم کننده به نام سی ان سی بهره وری می شود. ماشین خم سیم مکانیکی عددی بوسیله ی کامپیوتر مدیریت خواهد شد. از این مدل ماشین برای تولید فنر های فرمینگ بهره گیری می شود. این ماشین سیم را به گروهی از غلتک ها ارائه می کند. لذا سیم را به درون سیم های دیگر میفرستد و بعد از آن به طرف سر ابزار متحرک راهنمایی می‌کند. کار سر ابزار، این است که خم ها، فرم های U، شعاع، زیگزاگ ها و همینطور مدل های مختلف زیادی از سیم های دیگر را ایجاد کند. از خصوصیت های نوآوری در این ماشین می توان به سر ابزار که قابلیت ۳۶۰ درجه چرخش را دارد، اشاره کرد. این قابلیت بدان معنی است که مدل سیم مورد نظرتان در شکل های گوناگون خم شود.

روشی متفاوت برای تولید فنر

حال به ساخت فنر با عمل گرمایشی می رسیم

در زمان ساخت فنر ها ما به کم کردن گرما احتیاج داریم زیرا فقط در این صورت است که فنر می تواند فرم بگیرد، شما به وسیله ی این فرایند، می‌‌توانید خاصیت الاستیک فنر ها را در آن ها تثبیت کنید. در این حالت است که فشرده سازی فنر صورت می گیرد. این موضوع، موضوع مهمی است. پس سازندگان فنر باید فنر هایی را که تولید می کنند، به لحاظ استحکامی از آن ها مطمئن باشند. سازندگان در زمانی که فرایند حرارت فنر ها را اعمال می کنند، باید مراقب جنس فنر ها باشند.

زیرا هر فنری را باید به نسبت جنسش حرارت داد، یکی به حرارت کمتر و یکی به حرارت بیشتر نیاز دارد. حتی در این پروسه مدت زمان حرارت نیز ملاک است. مثلاً ما می توانیم در مورد سیم موسیقی صحبت کنیم. حرارت لازم و مطلوب این سیم ۵۰۰ درجه فارنهایت است و مدت زمانی که این حرارت اعمال می ‌شود ۳۰ ثانیه است. حال فنری که با فولاد ضد زنگ ۳۰۲ تولید شده است. در فرایند حرارت دادن، آن را ۶۰۰ تا ۶۵۰ درجه فارنهایت حرارت می دهند.

پیشرفته ترین امکانات استفاده شده در ۳۰ دقیقه، اجاق گاز کمربند نقاله نام دارد. زمانی از این اجاق گاز استفاده می شود که نیاز به حرارت بالا باشد. دقیقاً در کنار دستگاهی که فنرها یکی یکی به طرف پایین آمده و در دهان اجاق‌گاز بوسیله ی تسمه نقاله جاگیر می شوند، در نهایت کوره اجاق گاز است که در انتهای تسمه نقاله قرار می گیرد و فنر ها را به درون خود جا می دهد. مرحله بعدی این است که گرمای محاسبه شده و دقیق اعمال شود. حال شما باید کمربند انتقال را خاموش کنید تا خنک شود. البته از طرف دیگر، قرار گرفتن در یک جعبه ی گیرنده این امر را تسهیل می بخشد.

تولید انواع فنر

سایز و مدل های مختلف سیم فنر

تولید فنرهایی با اشکال مختلف

مطمئنا همه ی ما این را می دانیم که از سیم فنر برای ساخت فنر ها بهره وری می شود و البته این سیم ها باید میزان سختیشان بالا باشد. مقیاس سختی برای محاسبه وجود دارد و عموماً مقیاس سختی شان ۱.۴ سخت، ۲.۴ سخت، ۳.۴ سخت است. اگر سیمی مقاومت نداشته باشد هرگز نمی تواند ویژگی الاستیکی یا همان کشسانی، داشته باشد. مقاومت کشسانی سیم فنر را می‌شود در پیرامون خصوصیت های صفحه فنرهای ساده، صفحه فنرهای مشترک و غیره دید.

حال به عملیات سنگ زنی و سایش فنر می رسیم

عموماً عملیات سنگ زنی هنگامی انجام می شود که انتهای یک فنر که نادرست فشرده سازی شده یا سیم پیچیش صاف نباشد. پس باید آن را سنگ زنی کنید که فنر بتواند صاف و به شکل عمود بایستد. در سیم های گرد که فشرده سازی روی آن ها انجام شده است و یا حتی فنرهای کویل که حاوی اندازه کوچک خارج از آن هستند، حتماً باید سنگ زنی انجام شود.

باید این کار طوری انجام شود که فنر وقتی درست شد، تاب نخورد. عملیات سنگ زنی فنر به وسیله ماشینی که توانایی سنگ زنی فنری را دارد، صورت می گیرد. چرخ دستی فنر حاوی دو چرخ سنگ زنی افقی روبروی هم است که از هم سوا هستند. بدین شکل طول فنر نمی‌تواند وارد فضای بین دو چرخ سنگ زنی شود.

بعد از آن یک صفحه جداگانه به شکل بشقاب به فنری که سوراخ هایی در آن تعبیه شده است برای گرفتن فنر، متصل می گردد. وقتی فنر وارد این سوراخ ها شد این صفحه با سرعتی بسیار پایین شروع به چرخش می کند و بدین شکل فنرهایی که در میان دو چرخ سنگ زنی قرار گرفته اند، کاملاً سابیده می‌شوند. لذا برای بهره برداری قابل استفاده می شود.

عموما شرکت‌های فنرسازی باید دارای پیشرفته ترین دستگاه ها برای تولید فنر باشند. از این رو این دستگاه ها توانایی ساخت فنرها در ابعاد و اندازه ها و شکل های گوناگون را خواهند داشت. شما باید توجه داشته باشید که امروزه در زندگی ما فنرها جزء جدا نشدنی از وسایل ابزاری مورد استفاده شدند.

این ابزار ها هرکدام دارای فنر هایی در شکل ها و اندازه ها و فرم های مختلفی هستند که در آن ها استفاده شده است. وقتی شرکت سازنده برای ساخت فنر تجهیز و مکانیزه می شود، از دستگاه هایی نظیر: دستگاه های سی ان سی و دستگاه های فرمینگ استفاده می کند. این دستگاه مطمئنا توانایی این را دارد که بهترین و با کیفیت ترین فنرها را تولید کند. البته به یک دستگاه دیگر هم نیاز است که کیفیت فنر ها را آنالیز کند. این دستگاه تست فنر، میزان فشار و قدرت فنر را برای تحمل بار، ارزیابی می کند.

تولید فنرتولید فنر

انواع فنرلول خودرو

تولید فنرتولید فنر

فنرهای تسمه ای و حلزونی

تولید فنرتولید فنر

فنرهای سایز میکرو

تولید فنرتولید فنر

فنر های گرم پیچ

تولید فنرتولید فنر

فنرهای فرمینگ

تولید فنرتولید فنر

فنرهای فشاری

تولید فنرتولید فنر

فنرهای پیچشی

تولید فنرتولید فنر

فنرهای کششی